Działania CEMEX

Działania CEMEX

 

Nowy rok szkolny powitaliśmy  radośnie, za nami długa nauka zdalna. Na „dzień dobry” otrzymaliśmy wiadomość, że po raz drugi staliśmy się beneficjentami projektu Fundacji CEMEX „Ogród możliwości – edukacja i terapia w ogrodzie sensorycznym”. Realizacja projektu ostro ruszyła do przodu. Dokonano licznych prac rekultywacyjnych na boisku trawiastym, wytyczono strefy ogrodu i kolejno wykonywano zamierzone cele. Nad działaniami pracowników ZSP w Bydlinie, wsparciem  nauczycieli, pomocą  uczniów i ich rodziców, od początku  czuwa Pani koordynator Iwona Walnik

Od pierwszych dni września wszyscy uczniowie zaangażowali się w tworzenie ogrodu. Własnoręcznie sadzili kwiaty, krzewy, drzewa i byliny. Tworzyli kolorowe rabaty z różnymi gatunkami roślin, które od razu poznawali i klasyfikowali na lekcji biologii czy przyrody. Każdy dzień pięknej pogody został wykorzystany do granic możliwości.

W tak cudownym i naturalnym otoczeniu odbywają się lekcje biologii, przyrody, plastyki, techniki, muzyki czy wychowania fizycznego. Podczas zajęć świetlicowych uczniowie korzystają z wstępnie przygotowanych ścieżek sensorycznych, postawionych  na świeżym powietrzu urządzeń sportowych. Nie ma granicy wiekowej! Od przedszkolaka do ósmoklasisty znajdzie się coś, co zainspiruje i zaciekawi.

Przedszkolaki uczą się poczucia więzi ze środowiskiem. Poznają najbliższe otoczenie i doświadczają bezpośredniego kontaktu z przyrodą, co czynią z radością –  wąchają kwiaty, zrywają zioła, które  nie tylko oglądają, ale i smakują. Już trzylatek wie, jak wygląda ziemniak, burak czy cukinia.  Starsze grupy przedszkolne dostrzegają urozmaicenie ziół- bazylii, mięty czy melisy. Z zainteresowaniem przyglądają się owadom czy ślimakom. Nawet dżdżownice kalifornijskie nie są im straszne. Czasu na świeżym powietrzu nie spędzają już tylko na placu zabaw. Korzystają aż z dwóch ogrodów, które są przy szkole.

Uczniowie klas I-III wraz ze swoimi wychowawcami podczas edukacji przyrodniczej czy plastycznej, mogą obserwować pracę pszczół, które siadają na rabatach kwiatowych.  Uczniowie próbują poziomek, truskawek czy pomidorków, wąchają zioła, dotykają każdej rośliny. Hotel dla owadów przyciąga lokatorów. Prawdziwa lekcja ekologii na żywo!

Starsi i najstarsi uczniowie to już koneserzy. Współtworzyli ogród, to tym bardziej doceniają jego piękno i wartości edukacyjne. Z przyjemnością słuchają nauczycieli prowadzących z nimi  lekcje na świeżym powietrzu. Obserwują, smakują i dbają o to, co stworzyli. Piękno uwieczniają w pracach plastycznych czy technicznych.

Rodzice oraz dziadkowie,  którzy przychodzą do szkoły, zatrzymują się i podziwiają postały ogród. Pytają o kolejne działania i cieszą się, że wokół szkoły jest pięknie, bo przecież dzieci spędzają tutaj większą część dnia.